האזור למעלה לדסקטופ, למטה למובייל
העבודה של הצוות בהפקה מתחלקת לשני חלקים: טרום-הפקה (פרה-פרודקשן) והצילומים. במאמר זה נפרט את תפקידו של עוזר הבמאי השני בשלב הפרה פרודקשן.
*המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לכל המינים.
כותבת המאמר- לילך זילברברג, ע. במאי לשעבר וכיום מנהלת אתר 505.
מאמר זה מגיע בהמשך למאמר על תפקידו של ע. הבמאי הראשון.- לחצו כאן לקריאה
ראו גם הרצאה על תפקיד עוזר הבמאי שערכנו – לחצו כאן לצפייה
בפרה פרודקשן מכינים הכל לקראת הצילומים ויורדים לכל הפרטים בתכנון על מנת ליצור את תכנית הצילומים בצורה הכי יעילה שאפשר ולהגיע כמה שיותר מוכנים לצילומים עצמם.
התפקיד המרכזי הוא קבלת כל המידע מע. הבמאי הראשון והמחלקות על מנת להכניס לקולשיטים.
ע. הבמאי 2 הוא זה שמכין את הקולשיטים (דפי הקריאה) לימי הצילום. וכמובן מפיץ את המידע הרלוונטי החוצה לכל המחלקות.
קולשיט או בעברית דף קריאה, הוא המסמך שמוביל כל יום צילום.
הוא נבנה בהסתמך על תכנית הצילומים הכללית (בורד/ברייקדאון) שמכין ע. הבמאי הראשון.
ע. הבמאי השני יכין קולשיט מפורט לכל יום צילום בנפרד.
בקולשיט מפורטת תכנית הצילומים היומית הכוללת את כל הפרטים שהמחלקות צריכות לדעת כדי להכין את יום הצילום.
ע. הבמאי השני צריך לשאוב את כל המידע הרלוונטי מהמחלקות כדי לעדכן בקולשיט.
ישנה סקירה מלאה של כל הפרטים שמכניסים לקולשיט בהרצאה שלנו, מוזמנים לצפות לפני שממשיכים: לצפייה לחצו כאן.
בנוסף, מצ"ב פורמט קולשיט להורדה לשימושכם:
יש ליצור רשימת דמויות/ שחקנים ופרטיהם בתיאום עם ההפקה. בדרך כלל הקובץ יהיה משותף להפקה ומחלקת בימוי כדי שיהיה ניתן לעדכן את כל הפרטים של השחקנים בהפקה:
מספר שחקן (לפי מספר השחקן שניתן לכל שחקן בבורד, מספר השחקן שיוצמד לו ילך עם השחקן ויופיע בכל המסמכים שיוצאים מהמערכת)
שם, תמונה טלפונים (אם יש טלפון בבית כדאי גם לכתוב), מייל, סוכנות, כתובת לאיסוף, י"צ (ימי צילום- כמות ותאריכים) והערות נוספות אם יש .
אפשר להוסיף עמודה של סטטוס- מדידות, חזרות, תיאום דרס פרייד/טסט איפור וכו'. או לעשות טבלה נפרדת לנושאים אלו.
על בסיס טבלה זו יש ליצור טבלה מקבילה עם המידות של כל הקאסט של ההפקה. (גובה, נעליים, מכנסיים, חולצה). הטבלה הזו תעבור למחלקת הלבשה.
הפנייה לקבלת האילוצים לתקופת הצילומים לרוב נעשית דרך הסוכנות.
ישנם שחקנים שמנהלים את הלו"ז של עצמם (בסוכנות יגידו לכם אם לעבוד ישירות מול השחקן או מולם), אבל חשוב בכל מקרה לכתב את הסוכנות בכל ההתכתבויות ישירה עם השחקנים.
שימו לב! מאוד חשוב לא לקבל אילוצים בע"פ על מנת למנוע אי הבנות. הקפידו לשמור תיעוד כתוב של כל אילוץ שהתקבל.
יש לקבל את האילוץ מפורט בצורה הבאה-תאריך- מהות האילוץ, מקום ושעות מדויקות.
לדוגמא- הצגה בתאריך X בעכו בשעה 21:00, הסעה יוצאת מת"א בשעה 19:00. כך תוכלו לדעת בדיוק מתי השחקן צריך לעזוב את הסט ולהערך לכך בהתאם
מצ"ב פורמט טבלת אילוצי שחקנים להורדה:
חשוב לבצע מדידות לשחקנים בתיאום עם המלביש/ה + הבמאי+ לעיתים גם צלם וכמובן בתיאום עם ההפקה.
רק לאחר מכן (עם רווח מספיק למלביש להתארגן) עושים דרס פרייד.
יום /יומיים מרוכזים בהם מציגים לבמאי את כל פריטי הלבוש של כל שחקן (עם השחקן כמובן) ומצלמים כ אאוטפיט לכל סצנה וכותבים את מספר הסצנה.
כדאי לעשות במרוכז יחד עם טסטים של איפור/אפקטים מיוחדים אם כבר מביאים את השחקן.
יש לשריין תאריך לדרס פרייד כבר בתחילת הפרה לתאריך של כשבוע לפני הצילומים.
מחלקת פרופס מציגה לבחירת הבמאי את כל הפרופס לסרט. בדגש על אקשן פרופס- פרופס שמצוינים ספציפית בתסריט , אך גם פרופס משמעותיים להתרחשות שאינם מצוינים בתסריט, אך ברור שחייבים להיות.
יש לשריין תאריך לפרופס פרייד כבר בתחילת הפרה לתאריך של כשבוע לפני הצילומים.
אחרי סגירת תכנית הצילומים משריינים את ימי הצילום מול הסוכנות/שחקנים. הפירוט של איך זה נעשה בהמשך המאמר.
יש לקבל מההפקה את כמות/תקציב הניצבים להפקה ויחד עם הבמאי להבין כמה ניצבים צריך לכל סצנה ולחלק אותם בטבלה לפי סצנות.
לפני הישיבה עם הבמאי, יש להכין טיוטה כמותית על פי פירוק התסריט.
כלומר אם מתואר בסצנה מסוימת שיש 4 אנשים שיושבים בבית קפה, אפשר כבר לכתוב את זה בטבלה לקראת הישיבה עם הבמאי.
בישיבה עם הבמאי צריך לקבל גם תיאור לכל ליהוק של ניצב מיוחד ותיאור כללי לניצבי רקע. כלומר אם בסצנה ישנה אישה זקנה בתסריט צריך להבין את המאפיינים שלה, ואם באותה סצנה כתוב שיש אנשים שיושבים בבית קפה , צריך להבין איזה אנשים אלו (מבוגרים/צעירים וכו').
את פירוק הניצבים מעבירים גם למחלקות הלבשה וארט כדי שיוכלו לדאוג להם להלבשה מתאימה ואביזרים.
צריכה להיות טבלה מסודרת עם כל פרטי הניצבים כולל מידות בדומה לזו של השחקנים.
ניצבים עם איפיון מיוחד יקבלו הנחיות ספציפיות מראש לגבי הלבוש שצריכים להביא איתם ליום הצילום (בתיאום עם מחלקת הלבשה שתספק להם הלבשה אך לעיתים נדרשים להביא פריטים מסוימים איתם)
קבוצות ניצבים יקבלו הנחיות לבוש כלליות יום לפני יום הצילום שלהם.
לא לבוא עם ביגוד צבעוני בולט (אלא אם נאמר אחרת בצורה נקודתית, הניצבים אמורים להיטמע ברקע) לא ללבוש פסים/משבצות/ביגוד מקושקש (פרחוני למשל- אבל שוב אלא אם נאמר אחרת בצורה נקודתית) – לבוש זה עלול לרצד במצלמה.
לא ללבוש ביגוד עם סמל מותג בולט, לא לנעול נעליים מרעישות, עקבים גבוהים שיכולים ליצור בעיות סאונד.
ביטים ילוהקו על ידי המלהקת, אבל ע. הבמאי השני יתאם את ימי הצילום שלהם ויתנהל מולם בדומה לשחקנים/ניצבים כפי שפירטנו מקודם.
תכנית צילומים ריבועים- ע. הבמאי הראשון מכין בורד ממנו יקח העוזר השני את הפרטים להכנת תכנית הצילומים בריבועים .
ה"ריבועים", כמו שקוראים להם בהפקות, ישמשו את כל המחלקות להערכות לקראת הצילומים בשלבים הראשוניים וגם בהמשך, ויאפשרו מבט כללי על תכנית הצילומים.
מצ"ב קובץ להורדה-פורמט תכנית צילומים בריבועים:
יש ליצור תכנית מקבילה עם שיבוץ ניצבים . גם המחלקות האחרות יוכלו להשתמש בה להכין את מה שנדרש מראש עבור הניצבים לכל יום.
חשוב להכין את כל המסמכים האלו ולהעבירם מראש למחלקות מכיוון שהקולשיטים מגיעים למחלקות בשלב מאוחר יחסית בפרה פרודקשן ולעיתים גם ממש ברגע האחרון.
מצ"ב קובץ להורדה- פירוק ניצבים בריבועים:
*יש לקבל טבלת פירוק ימי תסריט לפי סצנות ממנהל/ת תסריט לפירוק בתוכנה עבור הבורד/ברייקדאון ועבור הקולשיט.
מדובר כמובן בימי התסריט על פי העלילה. תוכלו לשמוע הסבר מפורט לנושא בזום שכתבנו עליו למעלה.
*אקשן פרופס ופגישה עם איש המחלקה בנושא להשוואת פירוקים לוודא שלא פיספסנו כלום והכל יוכנס לקולשיט.
*הלבשה ופגישה עם איש המחלקה בנושא להשוואת פירוקים לוודא שלא פיספסנו כלום והכל יוכנס לקולשיט.
*איפור ואפקטי איפור מיוחדים ופגישה עם איש המחלקה בנושא להשוואת פירוקים לוודא שלא פיספסנו כלום והכל יוכנס לקולשיט. כדאי לקבל כבר תיזמונים משוערים של איפור שחקנים לקראת הטסטים של האיפור עליהם נכתוב בהמשך.
*אפקטים מיוחדים + תזמונים. ופגישה עם איש המחלקה בנושא להשוואת פירוקים לוודא שלא פיספסנו כלום והכל יוכנס לקולשיט.
*שאר אלמנטים מיוחדים (בעלי חיים, צילומי סטילס עבור מחלקת ארט/פרופס שצריך לתאם וכו') ולוודא שמתואמים מול הגורמים הרלוונטיים.
*סטאנט + חזרות אם צריך+ תזמונים בדיקה מול הבמאי ופגישה עם איש המחלקה בנושא להשוואת פירוקים לוודא שלא פיספסנו כלום והכל יוכנס לקולשיט.
לעיתים , ותלוי בניסיון ובידע שלכם, ע. הבמאי הראשון יתן לכם יותר/פחות אחריות/חופש לעבודה עצמאית .
כמובן שככל שתהיו יותר מנוסים, פחות ופחות תצטרכו את ההשגחה והפיקוח של ע. הבמאי הראשון .
כל מה שרשום פה יוצא מנקודת הנחה שמדובר בע. במאי 2 עם ניסיון.
*לקבל צרכי חזרות מהבמאי והעברה למתאמת לתיאום+ וידוא שזה קורה.
*יש להכין פורמט קולשיט מראש לפני שמתחילים בהכנת הקולשיטים , להכניס את הדברים הקבועים שרשומים תמיד בכל קולשיט כמו פרטי המפיקים , שם ההפקה, טלפונים וכו' ולאשר עם ההפקה מראש כדי שיהיה פורמט אחד עליו תבססו בהכנת הקולשיטים לכל יום צילום (סמכו עלינו, זה חשוב ותחסכו לעצמכם עבודה מיותרת אחר כך).
*תזמון איפור משוער שחקנים מול מאפר/ת + ותזמון מלא שיתקבל בטסטים איפור בדרס פרייד
*לקבל כתובות לוקיישנים מההפקה כדי להכניס לקולשיט.
*לבדוק צורך בעוזר במאי 3 וברגע שנסגרת תוכנית הצילומים יש לתאם אותו לימים הרלוונטיים (בתיאום עם ההפקה). ע. במאי 3 יהיה בדרך כלל בימים מרובי ניצבים ושחקנים.
*הפצת קובץ תכנית צילומים בריבועים למחלקות.
*תיאום ימי שחקנים- להוציא לשחקן מסמך ימי צילום מפורטים, חשוב לקבל אישור על כל שחקן על ימי הצילום ישירות מולם או מהסוכנות (תלוי בהתנהלות של כל שחקן ספציפית) – אבל הקפידו לקבל אישור בכתב ואל תסתמכו על אישור בעל פה!
חשוב לפרט את האילוצים של כל שחקן אם יש כאלו ביום שהוא שובץ לצילומים על מנת שידע שאנחנו מודעים אליהם ולא שיבצנו ביום של אילוץ בטעות.
מצ"ב דף ימי שחקן להורדה לשימושכם:
*תיאום אנשי סטאנט, אפקטים מיוחדים.- כדאי לשלוח להם תכנית צילומים מפורטת בפורמט ריבועים עם כל המידע כולל מתי הם אמורים להיות ואילו סצנות בכל יום.
*הכנת קולשיטים – הוצאת פירוק מהתוכנה והקבצים שהכנו והכנסת המידע לקולשיט, אילוצי שחקנים מתוך טבלת אילוצי שחקנים, ניצבים מתוך טבלת פירוק ניצבים וכו'.
קחו בחשבון שלא תספיקו תמיד להכין את כל הקולשיטים מראש לכל ימי הצילומים במהלך הפרה פרודקשן ויתכן ותצטרכו להמשיך להכין אותם במהלך ימי הצילומים , סיכויים גדולים לכך ככל שיש יותר ימי צילום בהפקה.
*תיאום ניצבים לפי תאריך (ריבועים ניצבים)- לסגור ניצבים לכל יום צילום כמה שאפשר מראש.
*הפצת פירוק ימי רכבים להפקה וארט (אקספורט מהתוכנה)
*קבלת טבלת כתובות לוקיישנים סגורים מההפקה כדי להזין בקולשיטים.
אתר 505 משתמש בדפדפן שלך כדי להציג חלקים מסוימים ותיבות דו-שיח. רוב הדפדפנים המודרניים יספיקו. אם אתה רואה תוצאות לא עקביות או התנהגות בלתי צפויה, עדכן לאחד הדפדפנים המודרניים הבאים:
כדי לבדוק איזה דפדפן יש לך, או כדי להוריד דפדפן אחר, ראה https://whatsmybrowser.org/
העלאת תמונות לגלריה
תמונות נוספות שתוכלו להעלות לאתר ויופיעו בגלריית התמונות בעמוד שלכם/ן באתר.
תוכלו להעלות כמה תמונות שתרצו , ללא הגבלה בכמות או במשקל, אך שוב, קחו בחשבון שככל שהתמונות יהיו יותר כבדות, יקח להן יותר זמן לעלות לאתר. אז התאזרו בסבלנות (:
יש להעלות קבצים מסוג: , JPG, PNG, GIF, JPEG בלבד
מתחת לתמונה יש לכם/ן אפשרות להוסיף תיאור קצר.
*תמונת הפרופיל-
תמונת פנים שבה רואים אתכם בבירור. התמונה צריכה להיות עדכנית וכמה שיותר תואמת למראה שלכם במציאות.
התמונה תופיע בפרופיל שלכם באתר.
התמונה צריכה להיות ביחס של 150X150
יש להעלות קבצים מסוג: , JPG, PNG, GIF, JPEG בלבד
מתחת לתמונה יש אפשרות להוסיף תיאור קצר.
יש לכםן קטעי שירה, קריינות , משחק, או כל קטע אודיו אחר שתרצו להעלות? זה המקום!
יש להעלות קבצים מסוג: M4A, WAV, MP4, MP3 בלבד
במידה ויש לכם, ניתן ומומלץ להעלות לינקים לקטעי וידאו שלכם.
הלינקים (קישורים) צריכים להיות לקטעי וידאו ב- youtube או vimeo אפילו פייסבוק או גוגל דרייב.
יש להעתיק ולהדביק כאן את הכתובת של הסרטון עצמו ולא של האתר בו הוא מופיע… הכתובת שתעתיקו היא זו שמופיעה בחלון הכתובת בדפדפן כשאתם בעמוד של הסרטון או בהצגתה בקליק ימני על הסרטון.
בכל שאלה או בעיה בנושא, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נלווה אתכם בשמחה צעד צעד בהליך ההרשמה.
העלאת תמונות לגלריה
תמונות נוספות שתוכלו להעלות לאתר ויופיעו בגלריית התמונות בעמוד שלכם/ן באתר.
תוכלו להעלות כמה תמונות שתרצו , ללא הגבלה בכמות או במשקל, אך שוב, קחו בחשבון שככל שהתמונות יהיו יותר כבדות, יקח להן יותר זמן לעלות לאתר. אז התאזרו בסבלנות (:
יש להעלות קבצים מסוג: , JPG, PNG, GIF, JPEG בלבד
מתחת לתמונה יש לכם/ן אפשרות להוסיף תיאור קצר.